مكزيك ۳- ايران يك
مزد ترس
082647.jpg
ايران ورزشى- تنها ۱۴ دقيقه كافى بود بگذرد تا تيم برانكو ايوانكوويچ يك نتيجه آبرومند را در اولين ديدارش در جام جهانى كسب كند. تيم ملى فوتبال كشورمان مى توانست با كمى هوشيارى و البته تغييرات به موقع _ كه هرگز انجام نشد- نبض ميدان را در دست گرفته و حداقل يك مساوى را بگيرد اما نشد تا حسرت فرصت هاى هدر رفته و تغييرات انجام نشده بر دل مردم فوتبالدوست كشور بماند.
تيم ما بازى را با سيستم ۲-۴-۴ و با گماردن دو هافبك تدافعى يعنى تيموريان و نكونام و كريمى به عنوان بال چپ آغاز كرد. آغاز بازى براى ما فوق العاده بود و در ۲۰ دقيقه نخست، ايران برترى بى چون و چرايى بر حريف قدرتمندش داشت. در اين دقايق هاشميان ۲ فرصت پياپى گلزنى را از دست داد تا پس از آنكه بازى توسط مكزيكى ها به تعادل كشيده شد اين تيم توسط عمر براوو به گل برترى رسيد. در واقع اين گل روى غفلت مدافعان ما و هوشيارى مهاجم مكزيك، افسوس فرصت هاى از دست رفته را بر دل ما نشاند.
تنها ۸ دقيقه از گل مكزيك نگذشته بود كه يحيى گل محمدى مدافع پيش تاخته ما روى كرنر ارسالى توسط مهدوى كيا و ضربه رحمان رضايى در ريباند توپ را به طاق دروازه مكزيك دوخت.
تيم ايران تا انتهاى نيمه نخست نيز بازى قابل قبولى ارايه داد و با شرايط كاملاً برابر بازيكنان ما در ميان تعجب مربيان و بازيكنان مكزيكى زمين را با نتيجه مساوى ترك كردند.
اما با آغاز نيمه دوم ورق برگشت و تيم مكزيك كه دوست نداشت در اولين بازى مقابل حريف آسيايى امتياز بدهد با دو تعويض در بين دو نيمه درصدد تهاجم برآمد. تنها ۵ دقيقه از نيمه دوم نگذشته بود كه مهاجم ارزنده مكزيك «خارد بورگتى» مصدوم شد و به ناچار زمين مسابقه را ترك كرد. با اين شرايط همه چيز به نفع ايران جلو رفت اما اتخاذ تدابير تدافعى از سوى تيم ما در حالى كه مى شد باز هم به سمت دروازه مكزيك يورش برد تيم امريكاى لاتين را به جلو كشاند تا آنها زمام بازى را در دست بگيرند و چندين و چند بار خطرساز ظاهر شوند.
فشار همه جانبه و ترس ايران براى حفظ نتيجه تساوى بالاخره با اشتباه ميرزاپور و در ادامه رحمان رضايى كه تا آن دقيقه از بهترين هاى ما بود باعث شد مكزيك به يك گل ساده و پيروزى بخش دست يابد. در ادامه نيز تيم ما بسيار در هم ريخته ظاهر شد كه حاصل اين به هم ريختگى گل سوم مكزيك بود كه روى غفلت همه مدافعان و با ضربه سر «زينيا» هافبك كوتاه قامت حريف ثبت شد. در دقايق باقيمانده نيز تيم ما كه همه چيز را از دست رفته مى ديد با حملات جسته و گريخته درصدد جبران برآمد اما راهى از پيش نبرد تا ايران مغلوب تفكرات اشتباه كادر فنى اش باشد. در واقع شايد مى شد با يك يا دو تعويض به موقع و استفاده از بازيكنان آماده روى نيمكت مانند خطيبى يا شجاعى نبض ميدان را در نيمه دوم هم در دست گرفت و حتى پيروز ميدان شد اما اين بار هم احتياط بى جا و بى موقع برانكو و اصرار او بر تدابير محتاطانه و تدافعى نگذاشت تيم ملى ايران از نخستين ديدار خود سربلند بيرون بيايد.
ديدگاه
ترس از مكزيك باعث شكست ما شد
ابراهيم آشتيانى
تيم ملى ايران بازى را بسيار خوب شروع كرد. تيم ما در اوايل نيمه نخست مكزيك را كاملاً تحت فشار قرارداده بود و مكزيكى ها دچار استرس شده بودند. اما از آنجا كه آنها يك تيم كاملاً حرفه اى هستند خيلى زود بر استرس خود غلبه كردند و توانستند بر بازى مسلط شوند.
در سيستم دفاع ۴ نفره، پشت كعبى و نصرتى خالى بود و مكزيكى ها با پاس هاى در عرض در مقابل محوطه جريمه تيم ما به راحتى نظم خط دفاعى ما را به هم مى ريختند.
وقتى تيم ما گل دوم را از حريف دريافت كرد، همه چيز را از دست رفته ديد و خيلى راحت از هم پاشيد! از هم پاشيدگى خاصيت تيم هاى غيرحرفه اى است و متأسفانه اين مسأله شامل حال تيم ما شد. كعبى مى توانست به جاى پاس به عقب به ميرزاپور، آن را دفع كند و ميرزاپور و متعاقب آن رحمان رضايى نيز آن اشتباهات را مرتكب نشوند.
ترس و دل بستن به كسب نتيجه مساوى باعث شكست تيم ما شد كه اگر اين مسأله اتفاق نمى افتاد و در كنار آن اشتباهات فردى رخ نمى داد ايران حداقل يك مساوى از مكزيك مى گرفت. در كل بيشتر مسائل روحى روانى سبب شكست تيم ما شد نه مشكلات فنى
 
برنامه مسابقات امروز
082641.jpg
 
برنامه مسابقات امروز

.

عکس/ مهدی زارع - آلمان

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا